van Amsterdam naar Havanna - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Arjan - WaarBenJij.nu van Amsterdam naar Havanna - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Arjan - WaarBenJij.nu

van Amsterdam naar Havanna

Door: Arirang

Blijf op de hoogte en volg Arjan

18 Augustus 2011 | Suriname, Paramaribo

Vanmorgen (donderdag) de piano van mijn nichtje van boven naar beneden verhuisd met 3 andere mannen. De enige pianostemmer van Suriname (die het op gehoor doet) kwam om 9 uur, dus dat was even aanpoten. Daarna ook nog een gigantische massagestoel van boven naar beneden gesleept, ik was geheel doorweekt!
De pianostemmer was volgens mij dezelfde die 30 jaar geleden onze piano in Suriname stemde, maar ik durfde het hem niet te vragen. Hij was 83 en erg specifiek op hoe en wat er moest gebeuren - en hoe en wat er NIET mocht gebeuren - Er zijn wel andere pianostemmers in Suriname, maar die doen het met electronische hulpmiddelen en dat is volgens mijn schoonfamilie niet betrouwbaar(...). Dus ik kon deze laatste der Mohikanen niet voor het hoofd stoten.

Daarna zijn we naar Nieuw Amsterdam gegaan, een Fort aan de monding van de Surinamerivier. Vroeger gratis toegankelijk, en mettertijd steeds verder vervallen. Van 2008 tot 2010 hebben wat Surinaamse instellingen samen met Amsterdamse fondsen het hele gebied opgeknapt. Er is nu een musuem gevestigd, over de geschiedenis van Suriname en de slavernij. Het wordt mooi bijgehouden en er zijn wat historische dingen gerestaureerd. Wij hadden de waarschuwing gekregen er voor 12 uur weg te zijn, want er is weinig beschutting en de zon is moordend rond die tijd. Bij de ingang van het Fort zagen we ongeveer 20 fietsen staan, en ja hoor; binnen de dagelijkse fietstoer van Paramaribo naar Nieuw Amsterdam, naar Alkmaar, oversteken naar Plantage Frederiksdorp en dan weer terug. Een uur of 8 fietsen in deze hitte! Sommige bakra's zagen er al licht geroosterd uit... De Surinaamse gids beklaagde zich luidop over de zon.

Na het bezoeken van het Fort (bloemen anyone?) zijn we gaan eten op Blauwgrond, in de Javaanse wijk. Lekkere Saoto, bami, bakabana en loempia. Voor 30 Euro waren we met 9 man verzadigd.

Daarna naar de schaverij van mijn jongste zwager naast het oude Bruynzeel-gebied. En naast Vabi, het bedrijf van de boeroe's van Alen, vrienden van mijn broer vroeger. Manoman, wat zijn die gegroeid! Het gebied van mijn zwager is twee hectare (gehuurde grond). Er staat nu een schaverij, volgend jaar komt er een zagerij bij, dan een kade om hout te lossen en laden, en daarna een aantal huisjes voor werknemers. Grote plannen! Hetgeen hij nu maakte zag er in ieder geval al mooi uit.

Om 6 uur zaten we in de enige bioscoop die Suriname nog rijk is, bij de Maretraite mall. Weer zo'n mall waarvan je jezelf afvraagt waar de 150 winkeltjes in Godsnaam van overleven,want er lopen maar 50 mensen rond. Zag de melige film "Zookeeper" samen met ongeveer 20 andere mensen. De kwaliteit van zowel het beeld, als de stoelen en versnaperingen was erg goed. Maar ik miste de gezelligheid van vroeger; luid geroep van mensen die meeleven met de film, bierflesjes en popcorn die vanaf het balkon op je kop gegooid worden... Het was nu zo Nederlands! Om het Nederlands af te maken, deze keer geen Surinaamse hap maar een McDonalds.

En waarom van Amsterdam naar Havanna dan? Niet alleen vanwege de Cubaanse werkpartner van mijn zwager, maar vanavond gaan we uit naar de "Havanna Lounge", van 11 tot 1 uur Salsa en daarna dikke Dancehall. Shake your booty!!!

Een drukke dag dus!

Groets, Arirang