Nog eentje dan... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Arjan - WaarBenJij.nu Nog eentje dan... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Arjan - WaarBenJij.nu

Nog eentje dan...

Door: Arirang

Blijf op de hoogte en volg Arjan

24 Augustus 2011 | Suriname, Paramaribo

Woensdag om half 4 opgestaan om met vriend David naar het stuwmeer te gaan om te vissen. Ook al is hij Chinees, hij kwam toch half-Surinaams te laat; 20 minuten. Gelukkig bleek bij het tanken dat hij de dodemans-knop van de boot vergeten was, en moesten we weer terug om die op te halen. Ook nog even ijs halen om de grote vangsten in de ijsboxen op te kunnen slaan.
Dus we liepen goed drie kwartier achter op het schema toen we 4 man sterk DE highway van Suriname (met toch zeker 2 kilometer 4-baansweg) opdraaiden.

De gigantische Toyota Tundra 4WD pickup had geen moeite met de grote boot, ook al zat daarop nog een motor die overdreven leek. Bij het stuwmeer moesten we de boot bij de de normale landingsplaats in het dorp in het water laten zakken, omdat de boot te groot was voor de Suralco helling (waar vandaan we twee weken geleden naar Toekoenari eiland vertrokken).

David liet even zien dat de boot 65 Mijl per uur - meer dan 100 km/u - kon halen met 4 man en volle bepakking. Als ze gingen pleziervaren zonder belading kon er nog 10 Mijl per uur bij. Maar die snelheden zijn niet plezierig in zo'n open boot. Steek je hoofd maar eens naar buiten als je met de auto 100 km/u rijdt, dan weet je waarom. Vliegjes tussen je tanden en flapperende oogleden, not funny!

Na een half uurtje varen waren we bij een plaats waar we twee Toekoe's vingen. Daarna naar een eiland voor het vangen van aas (garnalen en kleine visjes) en toen naar "Mama-dam" voor de Koebie's. In totaal ongeveer drie kwartier gevaren, terwijl het met een 40 PK motor zo'n 3-4 uur is!

Ik ving een koebie. Niet snel genoeg opgehaald, dus zijn staart was al opgegeten door een piranha voordat ik hem boven had. Daarna nog een gevecht met een grote vis (wsch. koebie) gevoerd, maar uiteindelijk brak de vislijn. Op die vreselijk diepe plek in het water vingen we maar drie koebie's. Op de terugweg nog een paar keer gestopt, nog een paar piranha's en een Toekoenarie gevangen.

Voor de echte vissers een beetje teleurstellend dus. Vooral omdat er 130 liter benzine voor de boot, 50 liter voor de auto, twee gebroken hengels en twee keer een verloren kunstaas - duur! - als kosten bij kwamen. Voor mij was het prachtig. Ik zag Ara's, hoorde weer eens brulapen (klinkt een beetje als een laag overvliegende baby-jumbo) en ben weer een nieuwe ervaring rijker. Nog nooit zo ver het stuwmeer op geweest en nog nooit een koebie gevangen. Thanks David!

In de avond nog even wat kadootjes voor vrienden in Nederland gekocht. Morgen nog een keer, om de laatste Surinaamse Dollars op te maken.

De SLM heeft ons al twee keer gebeld om te vragen of we ons vertrek een weekje uit willen stellen. Ze hadden problemen met hun toestel en lopen achter op het schema. Natuurlijk WILLEN we dat wel, maar het kan niet. Ik moet maandag weer werken en de kinderen moeten naar school!!!

Leeterz,

Arjan

• 25 Augustus 2011 - 15:17

Vic:

Anders neem je de boot van David terug naar Nederland. Met zo'n 250 PK torretje erachter ben je denk ik sneller dan de SLM.
    Geniet er nog ff van.

Vic