Afbouwen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Arjan - WaarBenJij.nu Afbouwen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Arjan - WaarBenJij.nu

Afbouwen

Door: Arirang

Blijf op de hoogte en volg Arjan

23 Augustus 2011 | Suriname, Paramaribo

Balen,

We zijn al bijna aan het einde van onze drie weken vakantie hier!

Ik pak 1 van de auto's voor een bezoekje aan vrienden. Wel voorzichtig rijden want Suriname is vijf maal onveiliger dan Nederland. In Suriname vallen gemiddeld 125 doden op 500.000 inwoners (en dit cijfer stijgt). In Nederland zijn het er ongeveer 700 op 16,5 miljoen..., en dat cijfer is dalend.

Eerst bij mijn Chinese vriend David langs, waar hij snel regelt dat we woensdag in zijn nieuwe Basstracker boot met 250 PK het stuwmeer op gaan om op Koebie te vissen. Hij beweert dat hetzelfde stuk waar we met de korjaal met 40 PK naar Toekoenari eiland 1:20u over deden, met deze boot in een half uur kan. Cool.

Dan bij wat Hindoestaanse vrienden langs, drie broers waarmee we op de Mulo zaten in 1982(!). Ze hebben een bedrijf dat beelden en sierstukken maakt voor pilaren, die hier erg geliefd zijn. Natuurlijk zijn er in de 15 jaar dat ze het nu doen concurrenten bij gekomen. Alles wat je hier doet en succes heeft, wordt binnen de kortste keren gekopieerd door anderen. Maar zij houden de kwaliteit hoog, werken vernieuwend en hebben veel keuze t.o.v. de competitie. Verder zijn ze bezig met het verkopen en reviseren van kraanwagenmotoren, en gaan ze een goudconcessie proberen te exploiteren. Bezige jongens, die dan ook een Nederlandse achtergrond hebben (of is dat weer een racistische opmerking?). Grappig om ze weer te zien. Onze gesprekken bestaan meestal uit het afkatten van elkaar, en het vertellen van sterke verhalen of vroeger-was-alles-beter klaagzangen. Niet omdat we oud worden hoor, dat vroeger-was-alles-beter deden we al toen we nog geen 20 jaar waren! Jammer dat ze zelf nooit contact opnemen als ze weer eens in Nederland zijn. Veel te druk(...). Eikels.

In de avond op maandag in het eigen restaurant gegeten. Er werd getracteerd door het Koreaanse gezin dat we meenamen naar het eiland in het stuwmeer. Het eten was erg lekker. Alles waar ik van hou; kip met knoflooksaus, varken in zoetzure saus, bulgogi, kimchi.Sung maakte een groene salade met zalm, waarover ze whisky gooide. Een tijdje geleden in een restaurant gegeten tijdens een "whisky-weekend", ook erg lekker.

Vandaag (dinsdag) staat er niet veel meer op het programma. De notaris komt langs met het testament, Sung gaat met een oude vriendin op stap, we gaan uit eten.

Morgenochtend om vier uur in de ochtend komt David me halen voor ons dagje vissen op het stuwmeer. Leuk. Donderdag nog een beetje met de familie rondhangen en dan in de avond naar Zanderij...