Wat is er mis met Suriname? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Arjan - WaarBenJij.nu Wat is er mis met Suriname? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Arjan - WaarBenJij.nu

Wat is er mis met Suriname?

Door: Arirang

Blijf op de hoogte en volg Arjan

15 Augustus 2011 | Suriname, Paramaribo

Ik heb al veel landen gezien in mijn leven, maar Suriname blijft apart en anders. Dit relaas wordt opgetekend vanuit Nederlandse ogen, met Nederlandse normen diep ingebakken.
Die verschillen hemelsbreed van Surinaamse ogen en normen, waarvan hieronder een kleine episode.

Herinneren jullie de verzoeking bij Roopram's drivethrough, die NET snel genoeg was om niet van frustratie de hele tent af te breken? Sung Hee had het vermaledijde plan opgetekend om daar weer iets te bestellen.
Vorige keer kwamen we namelijk in de middag, en dan hebben ze alleen nog roti. Algemeen bekend; middag = roti. Wij wilden ook Bara en Phulauri (deegballen met verschillende smaak en vorm), maar daarvoor moet je VOOR 12 uur langskomen, daarna is het op. Een Nederlander zou zeggen; als dat chronisch zo is, verlies ik omzet en maak ik meer deeg! Maar hier dus niet. Om 12 uur is het op, bekijk het verder maar.

Dus Sung Hee is om 8 uur langsgereden, en heeft gevraagd om Bara's en Phulauri's af te kunnen halen om 9 uur. Aan mij die eer....
Dus ik kom daar om 3 minuten voor 9, en na een vriendelijke groet, vertel ik grappenderwijs dat ze nog drie minuten heeft om mijn bestelling te geven. FOUT! "Oh ja, die bara's (langzame blik naar de klok), de tijd gaat zo snel... Hmmmm... Chitra kun je even kijken voor die Bara's?". Chitra is tegel-voor-tegel de eetruimte aan het schoonmaken, en na 5 minuten - 3 tegels - schuifelt ze naar de keuken om de Bara's op te halen, denk ik. Maar nee hoor, na 10 minuten komt mijn nieuwe vriendin Chitra weer naar buiten en vertelt me dat het vet eerst goed heet moet zijn, anders zuigt het deeg teveel vet op...

WAT! W-WAT!? Om 8 uur kreeg mijn vrouw te horen dat het om 9 uur klaar zou zijn en de olie al op het vuur stond, en om 9 uur moet je dat nog aanmaken? HOLY F@#$*$@^)@$234 ^xxxx!!! Ik ging moedeloos en gelaten zitten in de verder lege eetzaal. Gelukkig had ik nog wat te bekijken; Een slecht gezekerde pickup verloor 10 metalen tuinstoelen op de drukke doorgaande weg. En korte file met verhitte gemoederen was het gevolg. Buiten de roti-shop stonden 4 man een betonnen oprit te slopen. De eerste had een hand-boorhamer met beitel er in, en bikte stukjes van het beton af. De tweede schepte eens in de 3 minuten de stukjes in een kruiwagen. De derde storte de stukjes eens in de tien minuten op het braakliggende perceel van de buurman (wat nou afval afvoeren, als er een prachtig leeg terrein naast je huis ligt!?). De voorman zat op de achterklep van zijn pickup en rookte.
Vier keer zag ik de kruiwagen leeggestort worden. Oftewel; dik DRIE KWARTIER heb ik zitten wachten op 10 deegbollen!! Stel je voor dat je zo nog twee bestellingen in andere plaatsen had, dan was je mooi de helft van je dag kwijt!

Natuurlijk vroeg mijn zwager waarom ik niet om half 10 was gegaan, dan hoef je niet zo lang te wachten op je bestelling van 9 uur. I don't think so! Als ik om half 10 aankom, gaat de blik net zo langzaam naar de klok, is de tijd net zo onverwacht snel gegaan (of gaat de rest nou zo ongelooflijk traag?) en moet het vuur onder de olie nog steeds aangestoken worden..

Ik wor tur zo moei van!

Dus dat...

Aan de andere kant; het was wel weer lekker, en zo heb je wel vers gemaakt eten (tegen heug en meug)! Om de vraag te beantwoorden "wat is er mis met Suriname?"; op dit vlak niet zoveel. Suriname heeft eigenlijk teveel last van problemen op een hoger niveau om je hier zorgen over te maken. De goudwinning (weinig belastinginkomsten van de grote bedrijven die goud winnen en 50.000 illegale Brazilianen en Chinezen die - ook - het binnenland verwoesten), de corruptie die bijna iedereen verricht en versterkt, houtkap die niet gecontroleerd wordt, drugssmokkel en ga zo maar door.

Maar voor een Nederlander blijft het lastig, die "eve wachte" mentaliteit!

Arjan

  • 15 Augustus 2011 - 13:59

    Robert:

    Snel maar naar Nederland komen! Kun je weer genieten van de heerlijke efficiency van Nederland zoals de hoge loonbelastingen/parkeertarieven en het mooie weer. Ieder land zijn ding toch?

  • 15 Augustus 2011 - 14:09

    Arjan :

    Hallo Robert,
    Je hebt natuurlijk helemaal gelijk.

    Maar dat is ook de reden dat ik in Nederland netjes mijn 42% inkomstenbelasting betaal, naast 19% BTW, en een Euro belasting op iedere liter benzine... Omdat het allemaal goed geregeld wordt, de straten schoon en heel, en ik bij de gemeente maar een half uur moet wachten op een uittreksel (dat kan hier gemakkelijk een halve dag en drie loketten zijn!).
    Als ik hier ooit weer ga wonen, gaat het vast weer wennen. Ook mijn tweelingbroer werd na jaren hier gewoond te hebben zo Surinaams, dat ik me aan zijn traagheid en laksheid ging ergeren! Zou mij denk ik ook overkomen. Maar soms is het zonde; zo'n prachtig land, en dan zo'n trage vooruitgang.
    Groet, Arjan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Trouw in/aan Suriname

Recente Reisverslagen:

26 Augustus 2011

Beck heum ukeen

24 Augustus 2011

Nog eentje dan...

23 Augustus 2011

Afbouwen

22 Augustus 2011

Zondagsrust (NOT!)

20 Augustus 2011

Dolfijn in zwart water
Arjan

"Arirang" is de titel van een bekend Koreaans volksliedje, en de naam die Koreanen vaak verstaan als ik zeg dat ik "Arjan" heet.... .

Actief sinds 01 Aug. 2011
Verslag gelezen: 395
Totaal aantal bezoekers 153882

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2011 - 25 Augustus 2011

Trouw in/aan Suriname

03 Oktober 2014 - 30 November -0001

Emigreren naar Suriname

Landen bezocht: