Naar Belgie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Arjan - WaarBenJij.nu Naar Belgie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Arjan - WaarBenJij.nu

Naar Belgie

Door: Arirang

Blijf op de hoogte en volg Arjan

14 Augustus 2011 | Suriname, Paramaribo

Zondag: Vandaag weer naar de Koreaanse kerk. Van elf tot twaalf geluisterd naar een Koreaanse preek. Oftewel lekker alleen met mijn gedachten (maar oppassen dat je niet in slaap valt en geinteresseerd blijven kijken). In de Koreaanse kerk in Rotterdam is er een vertaling in het Engels of Nederlands, dus dan kan ik het tenminste volgen. Sterker nog, ik ben "leider" van het vertaalteam. Dat betekent dat ik ze af en toe uitnodig om bij mij thuis te komen eten, en ze dan complimenten geef over hoe goed ze het doen... Dat is ook echt zo hoor, het is (Goddank?) een zelfsturend team en ik hoef dus weinig te doen. Laatst wel nieuwe draadloze communicatieapparatuut met koptelefoons gekocht, want de 10 jaar oude hobbydingen die we hadden vertoonden kuren.

Maar goed, ik heb een paar foto's van de kerk en ook de naastgelegen (en gesloten) gast-kerk gemaakt, zie onder. Volgende keer zal ik proberen om ook van binnen wat foto's te maken. Nu moesten we helaas snel vertrekken. Naar het Belgie van Suriname; het district Coronie. Zoals de Nederlanders Belgenmoppen hebben, en bij de Engelsen vaak de Schot het slachtoffer is, zo hebben de Surinamers hun Coroniaan; dom. Verder staat het district onder meer bekend om de vele kokospalmen en de Parwa-honing. En dat laatste was de reden dat we 140 kilometer richting Nieuw Nickerie/Brits Guyana reden. Het plan was eerst om helemaal tot de grens door te rijden, maar dat zouden we niet halen.

Dus 2 uur over wegen van verschillende kwaliteit gereden, dan weer zand, dan weer oud asfalt met gaten, en dan glad vers asfalt zonder belijning. Verkoopstalletje gevonden in Totness, alle honing die ze had gekocht (12 liter) en omgedraaid. Oh nee, nog even een gekoelde kokosnoot open laten kappen voor het kokosmelk. Lekker hoor, al werkt een teveel aan kokosmelk laxerend heb ik wel eens gehoord. Dus met samengeknepen billen de terugweg aangevangen, waarbij we natuurlijk nog even moesten afslaan naar het dorpje Groningen, waar we langs de rivier een saoto en bakabana's hebben gegeten.

Oh ja, en bij een kennis nog de fruittuin geplunderd. Ze deed er zelf niet zoveel mee, getuige de hoeveelheid die rottend op de grond lag. We hebben pompelmoes, lemmetje (limoen), sinaasappel en zelfs cassave geplukt. Nou ja, de cassave moesten we uit de grond rukken. De rest werd in ruil voor fikse schrammen uit de bomen getrokken. Alles hier in de natuur vecht terug; terwijl jij oppast dat je niet op een slang trapt, wordt je gebeten door onzichtbare muggen of nijdig zoemende horzelachtigen. Zowat elke plant heeft stekels, snijkantjes of weerhaken. Auw.
Maar ook bij deze persoon stonden weer mooie bloemen in de tuin, die ik tot vervelens toe zal fotograferen en posten.

Morgen nog wat toertjes proberen te regelen. Kijken naar Dolfijnen in de riviermonding, misschien naar de vlindertuin in Lelydorp. Met mijn zwager nog naar zijn houtschaverij toe. Van diverse familieleden al opdracht gekregen om oude lokaties te fotograferen; huizen, oude scholen... Drukdrukdruk, voor Surinaamse begrippen dan!

Groetjes, Arjan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Trouw in/aan Suriname

Recente Reisverslagen:

26 Augustus 2011

Beck heum ukeen

24 Augustus 2011

Nog eentje dan...

23 Augustus 2011

Afbouwen

22 Augustus 2011

Zondagsrust (NOT!)

20 Augustus 2011

Dolfijn in zwart water
Arjan

"Arirang" is de titel van een bekend Koreaans volksliedje, en de naam die Koreanen vaak verstaan als ik zeg dat ik "Arjan" heet.... .

Actief sinds 01 Aug. 2011
Verslag gelezen: 842
Totaal aantal bezoekers 153882

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2011 - 25 Augustus 2011

Trouw in/aan Suriname

03 Oktober 2014 - 30 November -0001

Emigreren naar Suriname

Landen bezocht: