Crisis in Surimaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Arjan - WaarBenJij.nu Crisis in Surimaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Arjan - WaarBenJij.nu

Crisis in Surimaribo

Door: Arjan Muller

Blijf op de hoogte en volg Arjan

28 Juni 2016 | Suriname, Paramaribo

Lieve familie en vrienden,

Zal ik deze keer maar eens BEGINNEN met mijn gewoonlijke klaagzang?
Mensen die dit niet aan kunnen, mogen skippen tot “Er zijn natuurlijk ook positieve dingen”. Mensen die HELEMAAL niets met politiek hebben, kunnen door naar “Anyhow, goed nieuws dus:”, waar de persoonlijkere nieuwtjes onder staan….

Suriname in crisis:

- Waterprijs (weer!) met 20% omhoog. Bekendmaking 20 mei, ingangsdatum 1 Mei! Prijs was in oktober 2015 al met 60% verhoogd. En er komt NOG een verhoging met 20% later in het jaar. De regering beweert dat dat samen 100% is, maar geaccumuleerd (verhoging op verhoging) is het totaal straks natuurlijk 130% verhoging ten opzichte van de originele prijs... Dit is deel van de IMF-maatregelen om de prijs “kostendekkend en marktconform” te maken. Dan moeten ze eerst de kosten die deze bedrijven kwijt zijn aan corruptie en wanbeleid maar eens elimineren!
- “Bouterse feliciteert Surinaamse volk met verkrijgen IMF-lening”. Krantenkoppen die aangeven hoe bizar deze man bezig is. 500 Miljoen USD voor het eerst af te lossen vanaf 2019, een jaar voordat de huidige regering (Bouterse2) zou stoppen. Of ze die termijn uitzingen is een ander ding…
- Benzine gaat 50% omhoog! WAT? Ja jongens, ondanks dat we nu eigen ongelode benzine en diesel produceren sinds de Staatsolie raffinaderij is geopend eind vorig jaar (en er zelfs diesel geexporteerd wordt) gaat de benzineprijs volgens de geruchten binnenkort flink omhoog.
- Schoolvervoer – boten en bussen – ligt plat omdat ze al drie maanden geen geld van de regering hebben ontvangen. Veel aannemers doen ook geen zaken meer met de regering omdat ze jaren achterlopen met de betalingen.
- Internet-tarieven omhoog met 35%. Ja, eerste levensbehoeften worden duurder…
- Douanetarieven zijn voor sommige producten met 7.000% gestegen! Ja, dat lees je goed, voor sommige producten moet je nu vergeleken met vorig jaar 70 keer zoveel betalen om ze in te voeren.
- Winkeliers doen, om de 400% gestegen prijs voor Elektra te compenseren (weer een IMF-maatregel, en ook omdat de EBS nog met een barrel-prijs van 90 USD voor de kosten van de aggregaten rekent, en volgens mij is het al een jaar of twee rond de 30 USD!), om 8 uur in de avond hun koel- en vrieskasten uit. Om 7 uur in de ochtend gaan ze weer aan. Dus ook al is je etenswaar nog binnen de houdbaarheidsdatum, door de constante temperatuurschommelingen zijn vlees, melk en andere producten al bedorven…
- Supermarkten en restaurants zijn genoodzaakt de deuren te sluiten door omzetdalingen. Anderen bezuinigen en WORDEN gesloten omdat ze dan teveel op de kwaliteit beknibbelen en bijvoorbeeld gewoon niets meer schoonmaken, of verrot eten serveren. Er is hier overigens nog steeds 1 supermarkt op 150 inwoners. In Nederland ligt het dicht bij de 1 op de 2.500 inwoners.
- Een wapenvergunning voor 1 handwapen gaat omhoog van 40 SRD naar 2.400 SRD. Hoe verzin je het!
- Omzetbelasting binnenkort met 2% omhoog. IMF-maatregel. We horen het blijkbaar weer met terugwerkende kracht nadat de datum al verstreken is…
- Wegenbelasting zal binnenkort worden ingevoerd. Sinds 2006 is wegenbelasting al op slinkse manier ingevoerd als een deel van de opcenten die de brandstofprijs uitmaken. Desondanks wordt het nu nog een keer APART ingevoerd, waarschijnlijk ZONDER dat de opcenten zullen worden verminderd. Dubbele belastingheffing dus.
- Op 1 januari 2017 invoering BTW, waardoor (“misschien”) de OB weer komt te vervallen. BTW is echter veel ingewikkelder, omdat bedrijven de BTW van aankopen mogen verrekenen met de BTW van verkopen. Zwaar ingewikkeld en nog onbekend hier. En nu wordt al op de simple OB-heffing geen controle uitgevoerd. Dus het zal me een zootje worden!

Er zijn natuurlijk ook positieve dingen te melden;

De rechtzaak om de Decembermoorden gaat door, zoals jullie wellicht al gelezen hebben! In 2012 heeft de regering (toen het er naar uitzag dat Bouterse veroordeeld ging worden) in één dag een “Amnestiewet” aangenomen die generaal pardon regelt voor een heleboel moorden. Niet alleen de 15 martelingen en moorden van 8 december 1982, maar ook de moord op een hoge politieman die corruptie onderzocht, moorden in het binnenland tijdens de “binnenlandse oorlog” van 1986-1992, onder meer op 12 Tucayana indianen – 4 afgeslacht met kettingzagen - en 39 personen, voornamelijk vrouwen en kinderen in Moi Wana. Toendertijd al werd deze wet in strijd geacht met de internationale rechts-orde, o.m. door Amnesty International. Er werd in de wet gezegd dat een Constitutioneel Hof de verdere afhandeling van de rechtszaak zou doen. Maar dat Hof bestaat helemaal niet in Suriname, en om de verdere voortgang van de rechtszaak te stoppen, richt je dat Hof toch gewoon niet op?
Daar hadden de rechters na vier jaar wachten genoeg van, ze verklaarden de Amnestiewet “niet van toepassing” omdat deze om politieke redenen gemaakt werd TIJDENS het lopen van de rechtszaak die deze wet juist ongeldig maakte. De opschorting van de zaak werd opgeheven, en 30 juni is de eerste uitspraak! Natuurlijk is er nog hoger beroep mogelijk, maar volgens de geruchten schijt Bouterse een buffeltje. Hij heeft de voorzitster van het Parlement een brief naar hemzelf laten schrijven (ja, lees dat nog maar eens…) waarin ze verklaart dat er een “constitutionele crisis” is omdat de rechters de gemaakte wetten niet respecteren. En alle NDP-hielenlikkers roepen om het hardst dat Bouta de rechters moet opsodemieteren, dat een President anders behandeld moet worden dan een ander, etc.

Het lijkt me duidelijk dat Bouterse al anders behandeld is, tot nu toe. In de wet staat dat een veroordeeld man geen President mag worden, en Boutje was al veroordeeld voor Drugssmokkel. En op het moment dat hij President werd, liep die rechtszaak wegens de Decembermoorden al tegen hem! Zijn zoon heeft in Paramaribo in de bak gezeten (drie van de acht jaar die hij kreeg) wegens drugssmokkel, en is nu in Amerika veroordeeld voor terrorisme en poging tot drugssmokkel voor 16 jaar, zijn adjudant Boereveen is veroordeeld voor drugssmokkel tot 16 jaar in Amerika en zelfs zijn pleegzoon zit nu in de gevangenis wegens een overval op een zakenman, waarbij gebruik werd gemaakt van Kalashnikovs en handgranaten! Diezelfde pleegzoon die eerder gratie kreeg van Bouterse, na zes jaar van de veroordeelde 15 jaar uitgezeten te hebben wegens een roofmoord in 2002. Twee van zijn beveiligers zetten het grootste XTC-lab van de Caraiben op, zijn voormalige beveiliger Brunswijk; cocainesmokkel, bankoverval, bedreiging. Brunswijk’s zoon en dochter beide opgepakt wegens smokkel, zijn broer wegens ontvoering en mishandeling. Leuke kliek die politiek!

Anyhow, goed nieuws dus. Nu even wat rustiger nieuws.

Sung is een paar dagen opgetrokken met een TV-ploeg van het Koreaanse station KBS. De twee mannen zitten normaal in Sao Paulo in Brazilie, en hoorden tot daar over een Koreaans restaurant in Suriname. Ze zijn drie dagen hier geweest, onder meer om met de familie te praten, en ook om te zoeken naar andere links tussen Suriname en Korea. Dus ze hebben ook Korea-veteranen (er zijn er nog 4 over) geinterviewd. Maar ze vonden het niet bijster interessant hier geloof ik, jammer genoeg. Gelukkig verdiende Sung in die drie dagen een lokaal maandsalaris, dus dat viel dan weer mee.

Met de kinderen gaat het goed. Ze hebben de laatste repetities, altijd stress. Zowel Sarah als Max zullen wel overgaan… Allebei hebben het leuk met hun respectievelijke vriendje en vriendinnetje. Max is vooral bezig zijn game-imperium uit te breiden met twee 23-inch beeldschermen naast zijn gaming-laptop, een lichtgevend "mechanisch" keyboard en game-muis, een muismat die zowat zijn hele tafel bedekt en zelfgeconstrueerde kabelmanagement. Laatst hebben we samen zijn tafel geschuurd en wit geverfd, voor een modernere look. Ik zal een fotootje toevoegen… Sarah bereid zich voor op haar examen-jaar en daarna als de wiedeweerga naar Nederland! Voorlopig denkt ze aan een studie Psychologie. Daarvoor zijn alweer de eerste boeken aangeschaft door onze dame, die zich graag voorbereidt op dingen die (misschien) komen. We hebben laatst uitgezocht wat het kind allemaal aan studieleningen, huursubsidies en zorgtoeslagen kan verkrijgen, en onder welke voorwaarden… Wat een hoop geld zeg! Liever gaat ze naar Zweden (of sinds kort ook Duitsland), waar het collegegeld helemaal afgeschaft is. Hoewel dat ook “maar” iets van 2.000 Euro is.

Op mijn werk zijn we nog steeds met de kop voorover gebogen aan het rennen richting Islamitisch Bankieren. Richting en einddoel veranderen weliswaar elke maand, maar “we gaan ervoor”. Onmogelijke deadlines worden afgewisseld met starheid, apathie en eigenbelang. Meubels uitzoeken voor het nieuwe gebouw duurt al 4 maanden, offertes voor kritische apparatuur worden pas getekend als de levertijd al te kort is om die nog VOOR de opening van het gebouw te installeren… Er wordt gezegd dat we een nieuw bank-software systeem gaan implementeren in 4 maanden, waar 12 maanden realistisch is (mits er pro-aktief en dedicated meegewerkt wordt aan aanpassing en implementatie, waarvan ook geen sprake is). We’ll see you when we get there. “Wanneer kunnen we starten met mobile banking?”. Man, de mensen komen nu nog met papieren SPAARBOEKJES aan het loket om 50 SRD op te nemen!

Anywho. Het restaurant lijkt iets drukker, misschien door de vakanties? Ik zie veel witte koppen onder de klanten. Zwager is meer en meer bezig met de handel en installatie van zonnepanelen en zonneboilers die hij erbij doet. Want met de gestegen prijzen voor elektra, water en de groenten e.d. is het nauwelijks meer haalbaar om alleen van het restaurant te leven!

Wij overleven nog wel, vooral omdat mijn salaris weliswaar in SRD’s wordt betaald, maar dat is omgerekend tegen de centrale bank-koers vanaf een USD-bedrag. En door de devaluaties is die koers gestegen van 1 op 4, naar 1 op 7 nu! Personeelszaken klaagt elke maand dat “je salaris is zo gestegen”! Echt niet, die van jullie is gedaald bedoel je! Die van mij is nog steeds het equivalent van hetzelfde aantal USD’s! Hadden jullie beter moeten nadenken bij het afsluiten van het contract, als bank zijnde ook nog! Het zal nog wel een staartje krijgen denk ik. Gelukkig zijn er genoeg vragers naar mijn expertise in de markt, en zelfs tegen een hoger salaris dan ik nu krijg. Maar het zou jammer zijn als ik beslissen moest bij mijn huidige werkgever weg te gaan, het is wel een leerrijk traject.

Ondertussen ben ik vorige week met een GELEENDE auto aangereden! Gelukkig zat ik er niet in op dat moment, en stond hij geparkeerd op de stoep bij de bank. Een taxichauffeur die iets teveel in zijn telefoon verdiept was, reed met 60 km/u de stoep op en ramde de auto tegen een andere auto en tegen een muur. Schade aan drie kanten. Auto staat nu bij de reparateur en die vriend heeft tijdelijk een andere auto moeten huren. Gelukkig wordt dat ook door de verzekering betaald. Voelde me wel schuldig, al had ik zelf weinig fout gedaan. Supervoorzichtig in die auto gereden en dan komt er zo’n eikel de stoep op!

Verder gaat alles zijn gangetje. We zien steeds wel meer winkels en restaurants sluiten, bij de bank is het aantal executoriale verkopen op een all-time-high. Het tweede locale bier-merk “Sranan Biri” gaat per 1 juli stoppen. Wij gaan elke zondag nog uit eten met de kinderen, al is het soms voor 5 Euro per person op Blauwgrond. Laatst weer een nieuwe eetzaak geprobeerd die goed bevallen is, of komt dat omdat wij onze standaarden ook naar beneden bijstellen?

Hee familie, vrienden: waar blijven jullie blogs? Ik type me hier helemaal het leplazerus, nauwelijks reacties of het op prijs wordt gesteld, en van jullie gang van zaken kan ik me af en toe nauwelijks een voorstelling maken! Kom op, klim in de pen / het keyboard!

Groetjes, Arjan en Co