Onder moeders paraplu, liepen eens twee kindjes... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Arjan - WaarBenJij.nu Onder moeders paraplu, liepen eens twee kindjes... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Arjan - WaarBenJij.nu

Onder moeders paraplu, liepen eens twee kindjes...

Door: Arjan Muller

Blijf op de hoogte en volg Arjan

17 Mei 2016 | Suriname, Paramaribo

Het is weer regentijd, en dat zullen we weten ook. Afgelopen maand denk ik meer dan de helft van de dagen door rivieren gereden in plaats van over wegen. Het regent soms 10 uur per dag en de hele stad staat dan blank. Bij het bezoeken van de kapster had ik beter een bootje kunnen nemen in plaats van de auto. De afvoergoten kunnen door het vele achteloos weggegooide plastic en de verwaarloosde begroeiing (of omdat bewoners de goot voor hun huis dempen voor parkeerplaatsen zonder adequate afvoerbuizen te plaatsen) het teveel aan regenwater niet kwijt. Bring out the jetski!

Ook gisteren, toen we schildpadden gingen kijken op Braamspunt, regende het weer behoorlijk. Eigenlijk de hele dag al, maar vanaf de steiger op Leonsberg hielden we het droog van vijf uur tot een uur of acht. Eerst hadden we een georganiseerde toer willen boeken, maar voor bijna 200 SRD (25 Eur) p.p. met een bakje bami en een flesje water vonden we dat toch wat veel. Vriend Jeffrey kent gelukkig de bootsmannen, die zowat voor zijn huis vertrekken. Hij regelde een bootje voor 16 man voor 500 SRD. Dus maar iets meer dan 30 SRD p.p.! Dat liet voldoende geld over voor een bacchanaal van wijn, frisdrank, zelfgemaakte hamburgers, rijstrollen en kip. De 16 man waren mijn gezin, schoonouders en nichtje, Jeffrey’s gezin, moeder en neef. Als laatste sloot aan Marco, een voetbalvriend van Jeffrey, met zijn dochtertje.

Schildpadden kijken kun je in Suriname op Galibi, Matapica en Braamspunt. Die laatste locatie is het dichtste bij Leonsberg/Paramaribo. Een uurtje varen in een overdekt bootje en het strand van een paar kilometer lengte is al in zicht. Verder staan er wat vissershuisjes (Guyanezen) en een controlepost van Lands Bosbeheer. Want er wordt nog steeds veel gestroopt en gegeten van de schildpadden-eieren. Zijn het geen mensen, dan wel de aanwezige honden en vogels die de nesten opgraven…

Maar goed, we vertrokken om ongeveer 5 uur vanuit Leonsberg. Auto geparkeerd bij Jeffrey op het erf, want we zouden pas na middernacht terugkomen en daar stond hij veilig. Alles in de boot geladen; koelboxen met drinken, tassen vol met handdoeken, eten en paraplu’s… Onderweg zouden we nog Dolfijnen spotten maar met het snel uitgaande water hebben we ze niet gezien. De bootsman had daar blijkbaar ook niet veel zin in, want hij speerde gewoon strak in een klein uurtje naar Braamspunt.

Op het strand liepen we gelijk tegen een dode schildpad aan, een flinke leatherback of “aitkanti” (“acht kanten” in het Surinaams). Door een “tijger” gepakt volgens de kenners –zo noemen ze in Suriname een Jaguar-. Volgens mij gewoon van uitputting gestorven, want de flippers zaten er nog aan. Er komen 4 soorten schildpadden leggen hier; de krapé of soepschildpad, de voornoemde leatherback die gigantisch groot kan worden, en dan nog de Karet en de Warana.

Die komen allemaal pas aan als het donker is, dus we hadden wat tijd om te wandelen. Ondertussen zagen we donder, bliksem en regen boven Paramaribo, en prachtige wolkenluchten aan de andere kant. Zoals je op de foto's kunt zien, konden we genieten van een fantastische zonsondergang met schilderachtig licht en een milde wind. Die hield gelukkig ook de muskieten weg, die je belaagden zodra je dichterbij de windstille bosrand kwam. We hebben weer genoten van de prachtige natuur. Helaas begon het tegen 8 uur (net als de schildpadden beginnen te komen) flink te regenen, dus de meesten gingen terug naar de boot, waar je redelijk droog kon zitten. Ik liet me niet tegenhouden en samen met Sung en Max liep ik gewapend met paraplu het strand over. Vlakbij het einde kwamen we Marco tegen, die vertelde dat hij al twee soepschilpadden had gezien. Als je langs de waterlijn het strand volgt zie je de kenmerkende “tractorsporen” en die volg je voorzichtig hogerop het strand op tot je ze ziet. Je mag ze niet storen totdat ze daadwerkelijk aan het leggen zijn, want anders schrikken ze en verdwijnen ze zonder te leggen weer de zee in. Tijdens het leggen zijn ze in een soort trance en merken ze niet veel.
Toen we onze schildpadden bereikten, was er eentje al bezig zijn nest weer te sluiten, terwijl de ander nog aan het graven was. Het waren allebei flinke soepschildpadden, volgens de aanwezige beheerder wel een jaar of 50 oud. Omdat de regen gestopt was, sloten wat andere mensen van ons gezelschap zich aan en we hebben de eerste zien teruggaan naar de zee, en de tweede uiteindelijk zien leggen. Deze soort graaft in een half uur een flink gat waar zij zelf bijna in verdwijnt. Net toen we het wel een beetje gezien hadden, werd ik gebeld door Sung dat er dichter bij de boot een paar grote leatherbacks waren gezien. Hoera!
Teruggelopen zagen we eentje van een flinke meter zijn eieren in een diep maar smal gat droppen (zie filmpje). De andere was nog een plaatsje aan het zoeken. Prachtig gezicht, gigantische koppen hebben deze schildpadden, ze kunnen wel bijna twee meter lang worden. Het liep al tegen 11 uur en de meesten vonden het daarna wel genoeg geweest. Dus terug naar de boot en in een uur tijd stonden we weer op de steiger.

Verder alles onder controle. Ik ben alweer gevraagd om bij een andere bank te komen werken, dus als het hier op mijn huidige werk fout loopt met de Islamitische leningen is er nog geen man overboord. Sung’s winkeltje draait nu nog kiet voor heel veel werk-uren, dus daar is nog verbetering mogelijk. Maar ach, net een maand open in deze moeilijke omstandigheden!

Ik heb trouwens ook al een keer meegedaan aan een demonstratie tegen Bouterse op het Onafhankelijkheidsplein. Door vrienden gevraagd heb ik daar met een Vuvuzela gestaan, waardoor de achterdochtige blikken (“wat doet die rijke blanke hier…”?) die ik kreeg toen ik aankwam, wat milder werden. Niet bij de grote demonstratie van 10.000 personen geweest overigens, die ook door sommige vakbonden werd ondersteund. Mensen kunnen hun rekening niet meer betalen nu de electriciteit na 300% in het afgelopen jaar, weer met 60% daarvan verhoogd zou worden… En de EBS (overheidsbedrijf dat stroom produceert) maar beweren dat hun voorlichtingscampagne voor besparing succesvol is geweest, omdat het stroomverbruik met 20% gedaald is. Dat zijn gewoon mensen die het niet meer betalen kunnen en daardoor in de avond met 1 lampje doen in plaats van met 5. Of zoals wij, die in plaats van de airconditioning maar met een ventilator slapen…
Bouterse heeft een IMF lening van 500 miljoen aangevraagd, waarbij een voorwaarde was dat de subsidie aan de EBS afgebouwd zou worden. Die overigens de 200 miljoen SRD per jaar vooral gebruiken voor 650.000 SRD salaris voor de directeuren en rvc-leden en het betalen voor VEEL te dure spullen bij bedrijven van hun vriendjes; de nood-aggregaten van 5 Miljoen Euro zijn ook nog eens niet NIET geleverd! Jan en alleman reed ook in een auto van de zaak, vaak zag je ze na werktijd nog wat hosselen (zwartwerken) ermee.
Dus de stroomprijs moest dan maar omhoog bij afbouwing van de subsidie, totdat na 300% het volk zei “en nu is het genoeg” en massaal ging demonstreren. Bouterse is toen in een praatprogramma op TV komen zeggen dat de maatregel (voor een paar weken) uitgesteld werd. Ook de leden van het parlement konden het via dat kanaal vernemen, hahaha. Waardoor de IMF weer uit zijn slof schoot en het tekenen van de lening ook (met een paar weken) uitgesteld is. Grappenmakers allemaal.

Genoeg opbeurend nieuws uit Suriname? Iemand een kamertje over in Nederland? Nee hoor… Het is hier fantastisch!