Stroompjes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Arjan - WaarBenJij.nu Stroompjes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Arjan - WaarBenJij.nu

Stroompjes

Door: Arjan Muller

Blijf op de hoogte en volg Arjan

15 Mei 2015 | Suriname, Paramaribo

Schreef ik vorige keer dat het een beetje saai was? Dezelfde nacht maakten we wel iets schokkend mee.
Het was een rustige avond in het restaurant, dus we lagen wat vroeger dan normaal in bed. Ineens was er een knal alsof de bliksem insloeg, met een beving veroorzakende donder vlak erna. Felle lichtflitsen en een auto-alarm dat afging. Toen we uit het raam keken zagen we de oorzaak: één van de Mahoniebomen voor het restaurant was omgevallen!

Een paar jaar geleden is van de twee bomen voor het restaurant ongeveer 20 meter uit de top gesnoeid, omdat ze dood gingen. Charley had toen al gevraagd om ze helemaal weg te halen, omdat ze zwart werden aan de onderkant. Nu had eentje het helemaal opgegeven en was gevallen. Daarbij had hij gelukkig alleen de elektriciteitsdraden meegenomen. Een uurtje eerder en hij had niet alleen een van onze auto's, maar waarschijnlijk ook de auto's van klanten geraakt. Nu was de gesnoeide top VLAK voor de auto van de buurman gevallen.

Spannend hoor, de hele buurt op straat natuurlijk . Niemand gewond, maar geen stroom meer. en tot 3 uur in de nacht politie, brandweer en de dienst Groenbeheer in de straat met kettingzagen en vrachtwagens. Het hout is kostbaar en wordt weer verkocht, dus zo snel mogelijk afgevoerd. Het zijn mahoniebomen uit Indonesië, die ongeveer 150-200 jaar geleden geplant zijn door de Nederlanders. Gelukkig kwam de volgende ochtend ook het elektriciteitsbedrijf en werden we weer aangesloten voordat alle garnalen en vis ontdooid was in de vriezer.
Maar we missen de boom wel, lege plek daar. En zo werd de Mahonylaan nog wat minder mahonie-rijk.

Verder met Max, Charley en een vriend met zoontje naar Blakawatra geweest. De dag voor moederdag, zo druk had ik het daar nog nooit gezien! Maar wel gezellig in de kreek. Ik moest terug rijden want er ging ook een fles whiskey mee.

En de opdracht voor de Trustbank afgerond. Dinsdag een presentatie geven en daarna nog wat fine-tunen en dan overdragen. Klaar voor de volgende opdracht! Dinsdag ook bij de Finabank langs om te kijken wat ze nodig hebben. Wat ITIL-procedures implementeren. Dat wordt een langere opdracht dan de week die ik nu aan mijn eerste inzet heb gewerkt. Waarschijnlijk een paar maanden parttime. Ze zijn nu nog aan het verhuizen naar een bombastisch nieuw gebouw. Zou eigenlijk vorig jaar juni al gebeuren, maar ja; Suriname he?!

Ja sorry, beetje saai verhaal deze keer. Dan maar wat foto's erbij...

Groetjes, Arjan

• 02 September 2016 - 08:34

Yves Paul:

Kun je mij nogeens foto sturen van Mahonyboom op vrachtwagen??