Phagwa - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Arjan - WaarBenJij.nu Phagwa - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Arjan - WaarBenJij.nu

Phagwa

Door: Arjan Muller

Blijf op de hoogte en volg Arjan

07 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Het is Holi-Phagwa vandaag, het Hindostaanse feest waarbij met gekleurd poeder en water gegooid wordt. Iets met de overwinning van het goede op het kwade, tevens nieuwjaar (“Subh Holi”). Er worden ook specifieke gerechten gegeten, en gisteravond is de holika (symbool van het kwade) verbrand. Ik moest het ook opzoeken hoor...
Het feest is al duizenden jaren oud, in Suriname is het wel veranderd sinds ik het zelf in de ’80-er jaren vierde. Toen was het overal waar je kwam, wij gingen vaak naar de zwemclub de Dolfijn. Het grote bad was afgesloten, maar in het kinderbad mocht je wel springen met je vieze kleurstof-kleding aan. Iedereen rende en joelde door elkaar heen, het was altijd leuk maar niet ongevaarlijk. En net als in Nederland wil de Surinaamse regering blijkbaar ook dit soort dingen reguleren, want er is nu nog maar één plaats toegestaan en dat is het Onafhankelijkheidsplein midden in de stad. Ik wil wedden dat het nog op veel meer plaatsen gevierd wordt (wie gaat je tegenhouden), maar mij is gezegd dat dat verboden is... Lijkt me sterk dat Nickerianen en Coronianen helemaal naar de stad moeten komen om het te vieren, hahaha!

Verder weinig bijzonderheden. Ik ga wat project-werk doen voor een klein bankje hier. Een paar rapporten automatiseren die ze nu handmatig doen, met alle vertraging en foutgevoeligheid die daarbij hoort. Verder mijn CV gestuurd naar de SAB, waar Black Cat en Hannapier rum gemaakt wordt. Ze zoeken een beheerder/coördinator, veel van wat ze willen heb ik ooit al gedaan. Maar ik weet niet of ik een vaste baan wil. Het is wel lekker dichtbij, aan de Jongbawstraat; het kan niet meer dan 100 meter van het restaurant zijn!

Vorige week met een nichtje naar de Stichting Kart Fun geweest. Vroeger kon je daar met karts op een klein circuitje rijden, maar die dingen hebben al jaren geleden de geest gegeven. Blijft over de gehavende baan, waar je dan met steps en skelters op kunt. En een mooi ondiep zwembadje, waar het nu vooral om draait. Redelijk netjes verzorgd, met ook een goede lifeguard-uitbater erbij. Die zit met een microfoon langs de kant van het zwembad en waarschuwt om de haverklap kinderen dat ze niet aan de fontein mogen komen (die prompt stuk ging toen ze even de andere kant opkeek en iemand het TOCH deed), niet mogen duwen en lopen op de glijbaan, etc.

Gisteren mijn “toestemming om met buitenlands rijbewijs te rijden” opgehaald. In plaats van het omruilen van je rijbewijs voor een Surinaamse – of het rijden met het één jaar geldige Internationale rijbewijs -, kun je dit tegenwoordig aanvragen. Kost je ook 150 SRD voor een jaar, maar goed. Wel twee keer naar de Nieuwe Haven moeten gaan, het oude politiebolwerk. Van daaruit maakt iedereen ook zijn praktijk rij-examen Hoewel het er nu vriendelijker en efficiënter aan toe gaat, krijg ik toch steeds een benauwend gevoel als ik erheen moet. Die mensen die lijdzaam zitten te wachten buiten, de agent die naar buiten komt en bars een naam afroept, brrrr. Flashbacks naar mijn eigen praktijk-examen hier.

En de overgebleven dozen van onze inboedel uitgezocht, genummerd en gecatalogiseerd. De opslagkamer waar ze stonden was leeggeruimd. Er zaten muizen in, die nu nergens meer te bekennen zijn. Er zijn nieuwe rekken in gemaakt door schoonpa en zijn twee mannelijke helpers Marciano en Ernesto, en we hebben een gedeelte toegewezen gekregen. Het staat er weer netjes bij, en wij hebben weer eens onder ogen gekregen wat we nog bezitten.

Groet! Arjan

  • 07 Maart 2015 - 12:45

    Edo:

    Dude; je bent nu in Suriname ingeschreven toch? Je hebt in 1986 je auto-rijbewijs in Suriname gehaald! Gewoon vertellen dat je hem kwijt bent en een nieuw Surinaams rijbewijs afhalen bij Nieuwe Haven... Kost nog veel minderder! Je hebt voorlopig toch geen motorfiets dus je Nederlandse AB rijbewijs heb je nog niet nodig.

    Ga gezellig golfen gozer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Arjan

"Arirang" is de titel van een bekend Koreaans volksliedje, en de naam die Koreanen vaak verstaan als ik zeg dat ik "Arjan" heet.... .

Actief sinds 01 Aug. 2011
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 153799

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2011 - 25 Augustus 2011

Trouw in/aan Suriname

03 Oktober 2014 - 30 November -0001

Emigreren naar Suriname

Landen bezocht: