Een maand hier - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Arjan - WaarBenJij.nu Een maand hier - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Arjan - WaarBenJij.nu

Een maand hier

Door: Arjan

Blijf op de hoogte en volg Arjan

24 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

Één maand hier.

Afgelopen zondag voor het eerst weer naar Blauwgrond geweest. Het zal wel de vooruitgang wezen, maar sinds Mir'Oso succesvol is geworden met een volledig uitgerust Javaans restaurant (tafels en stoelen, airco) aan de J.S. Greenstraat, zijn alle rustieke eettentjes verdwenen. Geen drie houten banken in Carrè rond de glazen uitstalkast met Saoto, Bami en Teloh meer. De paar restaurantjes die er nog zitten, hebben nu allemaal aparte tafeltjes en stoelen. De rest is weg! Waar is de tijd dat je vanaf je fiets of brommertje in groepjes aanschoof rond de bedienende dames. De hele weg is nu afgeladen met geparkeerde auto’s, zwaar onoverzichtelijk.
Het eten was wel aardig, beetje zout. Wel leuk dat ze in traditionele klederdracht serveren. Ik had saoto-ei, teloh met kip en pindasambal en een nogal weke loempia. Met 6 personen flink gegeten voor ongeveer 60 euro. Dat is ook flink meer dan ik me herinner... Kwor oud.

Verder weinig ontwikkelingen. Vorige week was Sung Hee zo "vrijpostig" om iemand die in het bankwezen zit en was komen eten in het restaurant, te vragen of die geen baantje voor me had (ze wil me ECHT het huis uit hebben!). Ik gaf hem mijn kaartje, bleek het een ex-klasgenoot van mijn tweelingbroer te zijn! Hij ging me zeker contacten. Ja, ik wacht ook nog steeds op een reactie na de eerste twee gesprekken bij een andere bank. Het maalt allemaal zeer traag hier!

Laatst reden Sung en ik over de Mahonylaan, waar het restaurant is, en ik zei "deze weg is ook slecht geworden de afgelopen jaren!". Nog geen twee dagen daarna werden we opgeschrikt door een graafmachine die amateuristisch het asfalt van de weg opbrak, waarna er wat zand gestort wordt. Dit gaat ongeveer met 10 meter per dag (niet op zon- en feestdagen, en we hebben net drie dagen Chinees oud- en nieuw gehad hier, dus het schiet maar niet op). Het zal wel een paar maanden duren voordat ze klaar zijn! Ondertussen elke dag je auto onder het zand en stof, en extra schoonmaakbeurten in het restaurant.

In het algemeen vind ik de wegen er niet beter op geworden hier. Er ligt meer asfalt, maar er worden nergens meer strepen of pijlen gezet. Dus het is maar raden hoe je moet voorsorteren, onverwachte linksafslaanders vanaf de rechter weghelft, etc. Voorrang zie je ook vaak niet duidelijk, weinig stopstrepen en haaietanden. Vandaag nog bijna een aanrijding met een OEN die van links kwam en blijkbaar geen stopbord had, terwijl ik wel een hoofdweg-bord had aan mijn kant. Piepende banden en een boze Arjan. Niet dat het de ander wat uitmaakte... Zelfs de rotondes die enigszins verlichting moeten geven aan drukke kruispunten zijn een grote vertraging. Mensen rijden kriskras er overheen, houden elkaar op, geven geen richting, hotsen over de lage wegscheidingen. Bussen zijn het ergste, constant één handje uit het raam om iedereen te bezweren en door-gassen maar!

Ook leuk bij de schoolrun; vlak voor de school is een zebra-pad (ja, af en toe wordt er wél nog iets op de weg geschilderd!). Alle ouders zetten daar hun kinderen af, dus dat is een file van 4-5 auto’s. Als onze auto tot stilstand komt, groet ik de kinderen en stappen ze uit, en lopen de 10-15 meter naar het zebrapad. Maar de meeste ouders wachten netjes in de rij totdat HUN auto vooraan in de rij tegen het zebrapad aan staat, en dan pas wordt er uitgebreid afscheid genomen en gaan de deuren open... Met als gevolg dat je alsnog 3 minuten staat te wachten waar 30 seconden zou kunnen volstaan. Van LEAN hebben ze hier nog niet gehoord, of is het gewoon inefficiënt uit gemakzucht?

Later meer!

Groetjes, Arjan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Arjan

"Arirang" is de titel van een bekend Koreaans volksliedje, en de naam die Koreanen vaak verstaan als ik zeg dat ik "Arjan" heet.... .

Actief sinds 01 Aug. 2011
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 153797

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2011 - 25 Augustus 2011

Trouw in/aan Suriname

03 Oktober 2014 - 30 November -0001

Emigreren naar Suriname

Landen bezocht: