Valentino - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Arjan - WaarBenJij.nu Valentino - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Arjan - WaarBenJij.nu

Valentino

Door: Arjan Muller

Blijf op de hoogte en volg Arjan

14 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

Het is Valentijn, en dat zullen we weten ook! De stad is afgeladen met tentjes vol kitscherige wit-rode beren, ballonnen en kussentjes... Ik heb er wel 10 gezien op mijn tocht naar de bijles Frans van Max.

Maar goed, beginnen bij het begin; 7 uur opstaan (op ZATERDAG ja!). Uurtje sporten bij de Dolfijn. Dan Max wakker maken en naar Franse bijles aan de Kwattaweg brengen. Dat kan via de "rondweg" of dwars door de stad. Dit keer over de rondweg, omdat het gerucht ging dat de benzine daar goedkoper was. En de LandCruiser is een heerlijke auto, maar hij zuipt wel. Helaas hadden de benzinestations op de rondweg net als in Nederland hun prijzen alweer afgestemd op de rest van de verkopers. 3,6 SRD per liter, dus ongeveer 90 Eurocent. Een half jaar geleden was het 5 SRD, hoorde ik.

Eenmaal terug in het restaurant aan de Mahonylaan mocht ik chauffeuren voor een tochtje langs een aantal winkels en supermarkten voor fruit, lenzenvloeistof, bloemen en inpak-lint. Sung heeft voor de klanten brownies gebakken (zie foto) en die worden mooi ingepakt. Ook de rest van het restaurant is versierd met ballonnen en andere kotswekkende uitingen. Er zijn zoveel mogelijk kleine tafels geplaatst, want het hele restaurant zal vanavond stampvol zitten met stelletjes. Naast Kerstmis en de Vader- en Moederdagen is dit een goede dag voor het restaurantwezen. Hard werken, zelfs ik moet bijspringen achter de kassa!

Ook hebben we al besproken dat we voor ons 20-jarig huwelijksfeest een weekendje naar het binnenland gaan. Van Sung's broer kregen we dat aangeboden, alleen voor ons tweeën. Om lekker een keer zonder de kinderen weg te zijn. Maar toen we het er later over hadden, wilden we eigenlijk gewoon WEL onze kinderen meenemen. Die willen het binnenland ook zien, en wij vinden het gewoon ook prettig om met de kinderen te zijn. Van Sung's broer kan ik me voorstellen dat hij af en toe wil ontsnappen, zijn dochtertje is drie en vraagt veel aandacht en verwenning. Maar de onze zijn al op een verstandige leeftijd en we gunnen ze ook de leuke dingen die we doen (CORNY!).

En toen kwam het idee om Sung's ouders ook mee te nemen. Ook een soort kinderen, zeg maar. Willen ook graag het binnenland zien (hebben ze nog nauwelijks gedaan in de 35 jaar dat ze hier wonen!), en die gunnen we ook de leuke dingen van het leven. Dus even kijken hoe het uitpakt... Ergens in mei wat boeken en lekker naar het binnenland!

Jammer genoeg is de Ralleighvallen geheel ontmanteld. Vroeger landde er elke dag een vliegtuigje (wij gingen er een paar maal met de boot heen, uren lang zat je dan!), nu nog maar eens per maand! Want de Moedervallen, de Voltzberg en de hele omgeving daar was toch wel erg mooi! Schijnt ook weer een schandaaltje aan vast te zitten. Een minister die 5.000 USD per maand kreeg om het toerisme daar weer te ontwikkelen, heeft het gewoon in zijn zak gestoken.
Het wordt dan ook waarschijnlijk iets als Anaula ofzo. Want Overbridge resort schijnt ook al niet zo mooi meer te zijn.

Nog weinig ontwikkelingen richting werk. Wel al een aantal visite-kaartjes laten vallen hier en daar, en steeds de melding dat het niet zo moeilijk zal zijn om aan werk te komen als ervaren IT-er. Ok, kom maar op dan!

Dus nog even vakantie in switi Sranang!

Groetjes, Arjan

• 15 Februari 2015 - 15:22

Edo:

Maar je schrijft niet wat je voor JOUW Valentijntje gedaan hebt?! En vice-versa uiteraard. Zeg me dat er tenminste één roodwitte beer in huis is...?